Strategie en innovatie

Innoveren, jezelf vernieuwen, anticiperen. Blijven kijken waar en hoe het beter kan. Ook als het gewoon goed gaat. Het is pure noodzaak in deze tijd.

Japanners – de innovatiegrootmeesters van onze tijd – onderscheiden twee vormen van innovatie: Kaizen en Horshin, die zowel qua doelen als proces sterk verschillen. Kaizen is een proces van langzame, stapsgewijze veranderingen die leiden tot significante verbetering in prestaties. Horshin daarentegen is een plotselinge, radicale verandering in koers die leidt tot radicale verbetering. Beide hebben hun waarde. Weten welke vorm past, het proces inspirerend inzetten en daarin mensen echt mee weten te krijgen, is de kunst. Een kunst die BLOOM in allerlei organisaties met succes heeft ingezet.

“Van een afstandje kijken naar wat je doet, als een nieuwsgierige kabouter. Met verwondering. Met de puntmuts op van de donateur. De vrijwilliger. De financier. Ik doe het graag, bijna vanuit een tweede natuur. Het levert geheid frisse ideeën op, nieuwe inzichten, stof voor discussie en een lach!”

– Corine Aartman